FAİZ VE SONUÇLARI
Geyve Merkez Sinan Bey Camisi İmam-Hatibi İdris Fındık hoca yaptığı vaazda: “Faizle malını artırmaya çalışanların akıbeti hüsrandır.” dedi.
İdris Fındık hoca, yapmış olduğu vaaz-ı şerifte özetle şunları söyledi:
Faiz, karşılığı olmayan bir kazançtır. Başkasına ait olan bir malı karşılıksız almak demektir. Faiz, fiyatların artmasına ve tüketicinin geçim darlığı çekmesine neden olur. Faiz, insanları çalışıp kazanmak ve üretim ile meşgul olmaktan alıkoyarak toplumun ticaret ve sanat gibi faaliyetlerde bulunmasını engeller. Şair ne güzel izah etmiş faizi:
"Helaldir alış veriş, haramdır elbet faiz,
|
Faiz, insanları birbirlerine borç vermek suretiyle yardımlaşmalarına, birbirlerinin dert ve sıkıntılarıyla ilgilenmelerine engel olur. Bu ise, toplum bireyleri arasında birlik ve dayanışmanın zayıflamasına sebep olur. Faizin yaygın olduğu toplumlarda zengin ile fakir arasındaki denge bozulur. Zengin daha zengin, fakir daha fakir olur.
Kuran-ı Kerim’in inmeye başladığı dönemlerde faiz çok yaygın idi. Borcun süresi gelince ödemeyenlere faiz artırımı yapılır, katlayarak faiz alınırdı. Yüce Allah şu ayeti kerimelerle faizi kesin olarak haram kıldı;
“Faiz yiyenler, (kabirlerinden) ancak şeytanın çarptığı kimselerin kalktığı gibi kalkarlar. Bu, onların, “Alış veriş de faiz gibidir” demelerinden dolayıdır. Oysa Allah alışverişi helal, faizi haram kılmıştır.”
“Allah faiz mallarını mahveder ( faiz karışan malın bereketini giderir) sadakaları çoğaltır. (içinden sadaka verilen malları bereketlendirir.)
Bir sonraki ayeti kerimede ise faizcilikten vazgeçilmemesi halinde Allah ve peygambere savaş açılacağı bildirilmektedir.
Peygamberimiz (s.a.v) Kuran’da kesin olarak haram kılınan faiz uygulamasını kaldırmış. Faizi helak edici yedi büyük günah arasında zikretmiştir.
Şüphe yok ki, Cenab-ı Hakkın haram kıldığı her şeyde bizim için bir takım zararlar vardır. Bu zararlardan korunmamız, Allah’ın yasakladığı şeylerden sakınmakla mümkündür. Faiz de zararları olan bir yasaktır. Peygamber Efendimiz (s.a.v) hadisi şeriflerinde şöyle buyurmuştur;
“Faizle malını artırmaya çalışan hiç kimse yoktur ki, işinin akıbeti malının azalmasıyla noktalanmasın!”
Bunun içindir ki Yüce Allah alışverişi helal faizi haram kılmıştır. Çünkü alışverişte yani ticarette elde edilen kar, belli bir emeğin, çalışma ve teşebbüsün karşılığıdır. Ticarette satan ile alanın menfaatleri arasında denge vardır. Ticaret üretkenlik ve verimlilik esasına dayanır. Ayrıca dinimiz İslam da yardımlaşma ve sosyal dayanışma ilkesi zekât ve infak emri vardır. Emek ve sermayenin birlikte üretime ve yatırıma yönelmesi, kar zararı birlikte göğüslemesi prensibi vardır.
Sohbetimizi konuyla ilgili olarak Yüce Rabbimizin Kuran-ı Kerim de buyurduğu şu ayeti kerime ile bitirelim:
“İnsanların mallarında artış olsun diye verdiğiniz faiz Allah katında artmaz. Fakat Allah’ın rızasını isteyerek verdiğiniz zekata gelince, işte onu verenler (sevaplarını ve mallarını) kat kat artıranlardır.”
Mehmet AYDOĞAN
Geyve Haber
#